Skip to main content
Log in

Intrazerebrale Blutung nach systemischer Thrombolyse bei Patienten mit Verschluß der A. centralis retinae Bericht über 2 Fälle

Bericht über 2 Fälle

  • KURZMITTEILUNG
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Die Therapie mit Thrombolytika ist unter strenger Indikationsstellung ein bewährtes Behandlungskonzept. Die häufigste Komplikation ist die Blutung. Dabei gehören intrakraniale Blutungen zu den seltenen, jedoch aus prognostischer Sicht zu den ernsthafteren, vital bedrohlichen Komplikationen. Im Zeitraum von 58 Monaten fanden sich unter 361 Patienten mit einem spontanen intrazerebralen Hämatom 22 Patienten (6,1%), bei denen sich die Blutung nach einer systemischen Thrombolysetherapie entwickelt hatte. Bei 2 Patienten erfolgte diese Therapie beim Verschluß der A. centralis retinae. Ein Patient verstarb, der zweite überlebte mit schweren Behinderungen. Eine Rekanalisation mit Verbesserung des Visus ließ sich bei dem Patienten, der die Blutung überlebte, akut nicht erreichen. Die Risikofaktoren einer systematischen Thrombolysetherapie sind gegenüber dem Spontanverlauf der Erkrankung bei der Indikationsstellung kritisch gegeneinander abzuwägen. Die selektive bzw. superselektive lokale Thrombolyse ist bei gleich strenger Indikationsstellung der systemischen vorzuziehen und mit einer geringeren Komplikationsrate behaftet.

Pharmacological thrombolysis is a valuable therapeutic modality for embolic arterial occlusion. Nevertheless, thorough evaluation of the indications is imperative to avoid serious complications. The most frequent complication is hemorrhage. Of these, the intracerebral hemorrhages are rare, but when they do occur they are an immediate threat to life they are accompanied by very severe complications, and they have an extremely poor prognosis. Within 58 months 361 patients were treated at our neurosurgical clinic with intracerebral hematomas. In 22 patients (6.1%) the hematoma developed as a complication of systemic thrombolysis. Two of these patients had been treated for occlusion of the central retinal artery. One patient died: the other survived but was severely disabled. The latter patient experienced no benefit from the thrombolysis as for as the underlying ophthalmologic disease was concerned. These worrying examples stress the necessity for careful evaluation of risk factors and the natural history of the underlying disease for which systemic thrombolysis is indicated. Local selective (or superselective) thrombolysis is preferable to the systemic procedure, provided that the indications are equally strictly observed and are less likely to lead to severe complications.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Institutional subscriptions

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Barth, H., Stein, H., Fasse, A. et al. Intrazerebrale Blutung nach systemischer Thrombolyse bei Patienten mit Verschluß der A. centralis retinae Bericht über 2 Fälle. Ophthalmologe 93, 739–744 (1996). https://doi.org/10.1007/s003470050069

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050069

Navigation